В зората на зарждащите се революционни преобразования започнали в имперска Русия в началото на 20-ти век няколко руски педагози се събират и създават специализиран детски клуб, който остава в историята под името Кръгът „Степлемент”. Това е първият опит в Руската страна да бъдат приложени на практика идеите на Свободното възпитание широко прокламирани от известни педагози като Жан-Жак Русо а впоследствие и Пол Робен, Себастиан Фор, Лев Толстой и др. В „Степлемент” получават обучение и възпитание деца от най-ранна детска възраст до подрастващи в първите класове на училище. Освен това Кръгът организира и многобройни курсове за обучение на родителите. Обучението и възпитанието на децата и родителите се извършва в духа на съвременните за онова време педагогически методики, които целят да възпитат и формират учащите се, като свободни, независими и добродетелни личности, които да се явят като строители на едно нова бъдещо освободено от всякакви социално-политически, икономически, нравствени и др. предразсъдъци.
Цялата тази дейност не остава незабележима за руското имперска полиция, която през 1908 г. затваря клуба, иззема намиращата се там литература и учебни помагала, арестува работещите там учители и възпитатели и ги подлага на жестоки репресии. Официалният мотив, който прокарва правителството за затварянето на „Степлемент” е, че в него „се прокарват вредни социалистически и анархистически идеи”.
По-долу предлагам кратки биографични данни на основателите на този първи в историята на Русия свободен детски педагогически клуб.
Станислав Теофилович Шацкий
Той е роден на 1 (13) април 1878 г. Завършва Московския университет и Педагогическия институт в Москва. Започва работа като учител и възпитател през 1905 г. Заедно с Александър Зеленко организират кръгът “Степлемент”. След затварянето на клуба, Шацкий е арестуван, но след няколко месеца е освободен.
След излизането му от затвора Шацкий става инициатор на създаването на първата в Русия детска градина, наречена “Детски труд и отдих.”през 1910 г. В нея той прави опити възпитанието на децата да се провежда на основата на уважението към личността и в духът на колективизма.
През 1911 г. Шацкий организира в Калужка губерня трудово общежитие за бедни и безпризорни деца наречено “Бодър живот”.
След Революцията през 1917 г. той е един от основните организатори на създадената през 1919 г. “Първа опитна станция на народното образование”, кото включва всички съществуващи свободни детски градини и училища за ученици от начален курс.
Станислав Шацкий възприема свободното възпитание на подрастващите като сбор от физически труд, игри, занимания с изкуства, умствена дейност и социален живот. Той разработва множество педагогически методики, които са насочени към организирането на доброволни обществено-полезни дейности извършвани от учениците. Според него тези дейности трябва свободно да се избират от подрастващите, като отгоравят както на техните сили и възможности, така и на техните интереси и така те да получат максимално умствено и физическо удовлетворение. Шацкий твърди, че възпитателния процес трябва задължително да се опира на реалния опит на самите деца.
Огромно внимание отделя и на подготовката и преподготовката на учителите. Те трябва да бъдат подготвени в три направления: научно-изследователско; курсове (обучение на студенти-педагози и учители) и практическо (директна работа в училищата и специализираните детски заведения).
Автор е на множество статии и учебни помгала. Умира през 1934 г в ужсна бедност и мизерия. Още приживе идеите му са подлагани на безпощадна критика от страна на болшевишките педагози и пропагандатори. Заклеймяван и отричан впоследствие той и идеите му са забравени.
Александър Устинов Зеленко
Той е роден през 1871 г. През 1892 г. завършва Института за граждански инжинери в Санкт Петербург. В периода 1900 – 1903 г. е преподавател по изобразително изкуство в една от московските гимназии. От 1903 до 1904 г. живее в Съединените Щати, където попада под влияние на идеите на свъбъдното възпитание и става пламенен пследовател на Толстой и Робен.
През 1905 г. заедно с Шацкий създава и работи в клуба “Степлемент”. След закриването му Зеленко е арестуван. След освобождението му отново заминава за САЩ. През 1910 г. се включва в откритата от Шацкий първа детска градина “Детски труд и отдих”. Активно сътрудничи и на списанията “Сободно възпитание” и “За народните учители”.
След Революцията Зеленко работи в различни училища и научни институти. Умира в мизерия, забравен през 1953 г.
Луиза Карловна Шлегер
Тя е родена през 1863 г. През 1905 г. започва работа като възпитател в “Степлемент”, а в последствие и в детската градина “Детски труд и отдих”. В тях тя разработва на практика методите на свободното въпитание заложени от Монтесори, Робен и Себастиан Фор.
Активен сътрудник е и на списанието “Свободно възпитание”. Проявява се като убеден привърженик на анархистическата идея.
След Революцията Шлегер е подложена на критики и гонения от страна на новата съветска власт. Многократно е арестувана и интернирана. Умира през 1942 г. в Москва, в пълна мизерия и бедност.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар